• 131 comentarii

    16023 vizualizari

    De ce va fi schimbat Boc inainte de congresul PDL

    De ce va fi schimbat Boc inainte de congresul PDL


    Premierul Boc își trăiește ultimele clipe la Palatul Victoria. El va fi înlocuit din funcție, din informațiile mele, în jurul datei de 15 aprilie, în orice caz înainte și nu după congresul PDL, așa cum cred acum majoritatea analiștilor.

    Că între Boc și Băsescu există o negociere potrivit căreia primul va obține șefia partidului în schimbul promisiunii de a lăsa liber fotoliul de premier, asta e deasupra oricăror îndoieli. Băsescu e mult prea versat ca să nu conștentizeze că rămînerea lui Boc în fruntea executivului va duce partidul sub pragul de intrare în parlament, anul viitor. În acest condiții, teoretic cel puțin, derularea evenimentelor ar trebui să fie următoarea: la congres, Boc e ales președinte, cu sprijinul direct al lui Băsescu, pentru ca imediat după aceea să își dea demisia de la guvern, perorînd pe tema datoriei îndeplinite bla-bla-bla și lăsînd locul tehnocratului visat de Băsescu.

    Numai că cei care gîndesc astfel dovedesc că nu îl cunosc pe Traian. În ruptul capului nu va accepta ca electoratul să rămînă cu ideea că el a fost șantajat de micul Boc, pe principiul ”funcție contra funcție”. Pentru asta, Boc va fi schimbat înainte de congres, spulberînd scenariile presei, dar nu mai înainte ca oamenii președintelui să fi finalizat operațiunea de aranjare perfectă a ploilor din partid, în favoarea lui Boc, astfel încît să nu existe nici cel mai mic risc la Convenția Națională din mai. Din acest punct de vedere, nu ar fi deloc exclus să asistăm chiar la o surpriză, în sensul unei candidaturi unice la șefia partidului, dacă eventualii contracandidați ai lui Boc vor constata că jocurile de culise nu le mai lasă nicio șansă, nici măcar teoretică.

    Continuare

    Tag-uri:

  • 170 comentarii

    21456 vizualizari

    Dezastru politic: parlamentul va arata anul viitor ca un svaiter

    Dezastru politic: parlamentul va arata anul viitor ca un svaiter


    Alegerile de ieri, de la Baia Mare, prefigurează o situație fără precedent care se va înregistra anul viitor în România și care va da dureri de cap majore guvernului și ar putea răsturna multe calcule politice. Motivul? Simplu: prevederile votului uninominal, care nu a ținut cont de realitățile din țara noastră.

    Baia Mare are primar nou, dar Cătălin Cherecheș trebuie să demisioneze din Parlament pentru a se dedica noii calități. Evident, guvernul va trebui să organizeze alegeri anticipate pentru cele 15-16 luni de mandat rămase.
    Problema e alta, și are dimensiuni de-a dreptul incomensurabile: există cîteva zeci de parlamentari care se pregătesc, în acest moment, pentru candidaturi în alegerile locale, la primării și șefii de Consilii Județene.

    Istoria ultimilor ani a dovedit că banii și influența nu mai decurg din calitatea de parlamentar, ci din cea de edil local; anul viitor, în numele acestei ”descoperiri”, va fi o bătălie fără precedent pentru nominalizarea la diverse posturi locale. În alte vremuri, candidații erau adesea trimiși la primării cu forța, acum deja avem parlamentari care demisionează din partidele lor pentru a obține promisiunea candidaturii din partea altora.
    Să vedem doar cîteva nume de parlamentari vehiculate, deja, oficial sau mai puțin, pentru funcțiile de primari sau șefi de consilii județene.
    La PSD, senatoarea Lia Vasilescu vrea la primăria Craiovei, dar tot acolo vrea și deputatul Florentin Gust, care, mai prost plasat, a ales să se transfere la PC.
    Deputatul PC Tudor Ciuhodaru vrea la primăria Iași, unde se bate și Daniel Oajdea, de la PDL, iar deputatul Ioan Botiș pare bătut în cuie pentru primăria Bistrița-Năsăud. Deputatul PNL Nini Săpunaru trage la primăria Focșanilor, deputatul PSD Călin Potor vrea la primăria Alba-Iulia, iar senatorul PSD Sorin Lazăr s-ar mulțumi cu primăria Tg.Frumos.

    Deputatul PSD Cornel Itu vrea șefia CJ Cluj, iar senatorul PSD Alexandru Cordoș primăria Clujului. Tot șefia CJ Cluj o vrea și deputatul PNL Horia Uioreanu, iar senatorul liberal Marius Nicoară vrea primăria clujeană.
    Senatorul PSD Iulian Bădescu va candida aprope cert la primăria Ploiești, iar deputatul PNL de Prahova, Adriana Săftoiu, e tentată de primăria Dej.
    Deputatul PNL Relu Fenechiu vrea șefia CJ Iași, ca și senatorul PSD Florin Constantinescu. Deputata Oana Niculescu-Mizil ar putea fi trimisă, și ea, să candideze la primăria Călărași, iar pedelistul Radu Berceanu ar putea fi trimis, se aude, la Consiliul Județean Olt. Și deputata Elena Udrea ar putea fi trimisă de partid la primăria Capitalei, dacă sondajele o vor afla bine plasată.

    Lista completă, în curs de perfectare, să fiți siguri că va fi de 2-3 ori mai lungă. Desigur, nu toți care vor candida vor și obține posturile vizate, dar estimez că, după localele din iunie, cel puțin 35-40 de parlamentari vor pleca spre primării și Consilii Județene, lăsînd tot atîtea locuri goale în legislativ.

    Să nu uităm și un alt fenomen, deloc de neglijat: în fiecare al patrulea an de mandat, un număr important de parlamentari care realizează că nu vor mai prinde nominalizările partidelor în toamnă, fac tot posibilul să primească drept compensații alte posturi (ambasadori, reprezentanți în unele organisme internaționale, consilieri prezidențiali, directori în deconcertate, Curtea Constituțională, Curtea de Conturi, CNVM șamd) care, de asemenea, îi obligă să părăsească parlamentul înainte de termen. În mandatul trecut, au demisionat din Parlament cca.70 de parlamentari, record care ar putea fi bătut, cred eu.

    Dezastrul de abia acum începe: conform legii, pentru posturile rămase libere, guvernul nu mai poate organiza alegeri anticipate, pentru  că în mai puțin de șase luni vin alegerile la termen (art.48 din legea alegerilor). În consecință, între locale și parlamentare, legislativul va arăta ca un șvaițer. Acest lucru ar putea avea un impact neașteptat asupra procesului legislativ și asupra stabilității guvernului, în ansamblu, știut fiind că guvernul Boc rezistă, la această oră, în vreo 20 de voturi, iar la Senat majoritatea e decisă doar de un vot.
    Un alt motiv de haos va fi că prefecții și subprefecții care vor dori să candideze la locale sunt obligați să demisoneze cu 50 de zile înaintea alegerilor, ceea ce va duce, probabil, la înlocuiri pe bandă, pripite, și la nivelul acestor funcții.
    Toate aceste probleme vor apărea, cum spuneam, din cauza votului uninominal, conceput de unii cu picioarele, care reclamă înlocuirea parlamentarilor demisionari numai prin alegeri, spre deosebire de votul pe liste care asigură înlocuirea din mers. Tot sistemul respectiv e vinovat și de locul rămas gol pînă la alegeri după decesul deputatei aromâne Liana Dumitrescu, o situație de netolerat și care ar trebui să dea serios de gîndit făuritorilor de legi pe genunchi din România.


    Continuare
  • 73 comentarii

    12802 vizualizari

    O veste proasta pentru PDL: ”uslasii” se incaiera pe candidaturi

    O veste proasta pentru PDL: ”uslasii” se incaiera pe candidaturi


    Oricît ar părea de paradoxal, informația că în USL nu merge deloc bine împărțirea candidaturilor, ba chiar dimpotrivă, nu e o veste pozitivă pentru putere. Din punctul de vedere al PDL, abia vestea că în interiorul opoziției problema desemnării candidaților a mers ca unsă ar fi fost una salutară, din motive pe care le voi explica mai jos.

    De la primele ore ale dimineții, presa a relatat, azi, bunăoară, că în USL există probleme mari de împărțire a candidaturilor pentru alegerile locale și că cele trei partide nu prea se înțeleg, mai ales în județe precum Iași, Buzău, Prahova, ca să nu mai vorbim de București. La Iași, spre exemplu, conform sondajelor, primăria ar putea fi luată cu șanse egale de pesedistul Gheorghe Nichita, actualul primar, de liberalii Relu Fenechiu și Cristian Adomniței ori de conservatorul Tudor Ciuhodaru. Nici nu e de mirare că se ceartă zdravăn între ei. Aceeași situație se va fi regăsit în multe alte județe, municipii sau comune din țară.

    Puterea își freacă mîinile de de încîntare. ”Priviți ce prost funcționează USL!” e mesajul pe care îl răspîndesc, în ultima vreme, pedeliștii.
    Poate ar trebui să fie ceva mai rezervați, însă. Nu de alta, dar, la fel cum orice funie are două capete, și scandalul candidaturilor poate avea două interpretări diferite.
    Una ar fi că, într-adevăr, în interiorul USL negocierile nu merg ca unse pentru că e o construcție anchilozată din start.
    La fel de bine, însă, motivul pentru care ”uslașii” se bat pe candidaturi e acela că alianța are mari șanse de cîștig și că, în multe localități, opoziția are resurse pentru doi sau chiar trei candidați diferiți, cu șanse similare de victorie.

    Numai naivii și-ar putea imagina că cineva complet lipsit de șanse se luptă în ziua de azi pentru o nominalizare doar ca să își îmbogățească CV-ul politic. Vorba vine îmbogățit, fiind vorba de o înfrîngere asumată din start.

    La două decenii de la revoluție alegerile, mai ales cele locale, au devenit un examen dur și costisitor. Candidații trebuie să cheltuie bani din buzunarele proprii, pe lîngă alte resurse, trebuie să poarte o bătălie grea, să iasă în media, să meargă din poartă în poartă, să consume energie și nervi.
    Mai înainte de toate, ei și familiile lor se expun mizeriilor politico-electorale, borhotului deșertat în cap de adversari, dezvăluirilor incomode, unele reale, altele ba.
    O fi plăcut să fii primar sau președinte de CJ, dar nu și să te bați pentru funcția respectivă. Or ieși unii mai bogați din mandat, dar din campanie sigur ies toți mai săraci.
    În trecutul apropiat, experiența unor alegeri anticipate în anumite colegii sau primării a dovedit că, atunci cînd partidele nu se înghesuiau să desemneze candidați, invocînd diverse pretexte, de fapt își recunoașteau lipsa de șanse reale.
    Aglomerația din USL pe multe dintre posturile de la locale arată, acum, exact contrariul.

    Înaintea debarcării din Normandia, marii generali ai forțelor aliate se băteau care să își asume răspunderea comenzii marii operațiuni militare, de care depindea soarta Europei. Ce bine pentru Hitler ar fi fost să nu se înghesuie nimeni... La fel cum bine ar fi fost pentru putere ca, astăzi, partidele din USL să își paseze unul altuia candidaturile, în loc să se certe pe ele.


    Continuare

    Tag-uri:

  • 333 comentarii

    39968 vizualizari

    Cum lucreaza puterea in folosul USL

    Cum lucreaza puterea in folosul USL

    Mult comentatul sondaj de sfîrșit de an al IMAS vine mănușă, aparent, pentru cei de la putere, care au prins glas pe ultima sută de metri și s-au repezit să profețească, iar, moartea USL. În realitate, s-ar putea ca efectul să fie exact invers, iar sondajul să servească intereselor USL și nu celor ale adversarilor acesteia.

    Plasată sub cota psihologică de 50%, USL ar trebui, după mintea sforarilor PDL, să fie demobilizată, ba chiar să se întărească puternic curentul de opinie din interior care militează pentru separarea celor trei partide.

    Să trecem peste faptul că pedeliștii salută cu mare satisfacție datele prezentate de un institut, IMAS, pe care nu demult îl trînteau de toți pereții pe motiv că ar fi mașinăria de falsuri a lui Sorin Vîntu.

    Să trecem și peste altă ciudățenie, anume dezvăluirea directorului IMAS, Alin Teodorescu, făcută la B1TV cu puțin timp înaintea sondajului, potrivit căreia Băsescu a picat anul trecut la 7% încredere și de atunci nu se mai poate ridica, în timp ce respectiva cercetare sociologică îl dă la 12,9%, adică aproape dublu.

    Să luăm, deci, de bune datele sondajului și să ne imaginăm ce impact ar putea avea ele. Desigur, e posibil ca membri ai USL să fie amărîți de căderea în sondaje și chiar să dea tîrcoale partidelor din arcul puterii, considerînd că alianța nu mai are viitor.
    E posibil, deși mult mai improbabil, ca alți membri să facă presiuni asupra conducerilor de partid pentru destrămarea USL și promovarea unor candidaturi separate. Deocamdată, Antonescu și Ponta nu vor să audă de rupere și își strunesc partidele destul de bine.

    La fel de bine, însă, am putea asista la o mobilizare a membrilor PNL, PSD și PC tocmai din cauza scăderii în sondaje. Mult mai grav ar fi fost pentru alianță, credem noi, un sondaj măsluit care să scoată USL la 70%, mult peste zestrea reală; abia atunci s-ar fi putut vorbi de o demobilizare autentică, produsă de confortul cifrelor. Sociologii știu demult că cel mai mare risc e ca cifrele prea mari din sondaje să țină electoratul dur în casă, la vot, pe motiv că ”oricum cîștigăm”.
    În 2007, spre exemplu, suspendarea lui Băsescu nu a dus la risipirea alegătorilor PDL, ci, dimpotrivă, la mobilizarea lor nebănuită.

    Destinderea poate fi mult mai periculoasă decît disperarea.

    Pe de altă parte, majoritatea uslașilor știu un adevăr incontestabil: migrația spre putere înaintea alegerilor nu este accesibilă decît unui număr redus de oameni. Tot mai redus.

    UNPR, spre exemplu, care s-a dovedit casă bună pentru mulți oameni din USL, ar avea nevoie de minim 7% în alegeri doar ca să își mențină actualii parlamentari pe posturi. Or, formațiunea lui Oprea are cca.40% la nivel național, dar numai dacă stabilim procentul ca într-un banc celebru: 0,8% în Alba, 0,9% în Călărași și tot așa. În medie, însă, nu depășește 1%.

    Nici PDL nu își va putea menține toți parlamentarii actuali, și nici chiar UDMR, în condițiile apariției a două noi partide maghiare.
    Mai grav, Sulfina Barbu a anunțat oficial că noile colegii vor fi stabilite după rezultatele ultimului recensămînt, ceea ce va înseamnă un parlament mai subțire cu vreo 70 de aleși.

    Concluzia e aspră: mulți chemați, puțini aleși. Puterea nu are locuri nici măcar pentru actualii oameni, darmite să îi mai înghesuie și pe stranierii de la USL.

    Soluția, în acest caz, rămîne, cum spuneam, mobilizarea pe pozițiile actuale și readucerea USL la un scor corespunzător.





    Continuare

    Tag-uri:

Dan Ioan Popescu
Cautare
Galerie foto
Cele mai noi articole
rss
  • Nevoia de simboluri, nevoia de unitate

    Una dintre marile probleme morale ale României de astăzi, o remarcă tot mai multă lume cu durere, e lipsa de simboluri autentice, ori de prețuire corespunzătoare pentru cele,...

  • Si totusi, are Romania ministru al Economiei?

    La cîteva luni de la instalarea USL la putere se înregistrează și lucruri bune și mai puțin bune. Pe de-o parte s-au reparat multe dintre nedreptățile comise de fosta g...

  • Ultima sansa a Romaniei

    "Doamnă, opriţi-vă o secundă, vă rog frumos! Ajunge! A fost o săptămână cumplită de războaie, de supărări. Săptămâna aceasta vreau să ne apucăm de ceea ce de fapt ...

  • Guvernul MRU sau cind politicienii nu stiu sa piarda elegant

    Guvernul Ungureanu a căzut după numai 78 de zile și acum își face bagajele, dar dovedește, cu vîrf și îndesat, că toate școlile și bibliotecile din lume nu pot im...

Cele mai noi comentarii
 
Care e cea mai ineficienta institutie?
vezi rezultatele
Arhiva